torsdag 27 mars 2008

B6

Den "heliga" familjen?

Skriv debattinlägget. Utgå från texthäftet och använd gärna dina egna erfarenheter. Diskutera olika inställningar till familjens betydelse, till exempel förr och nu och/eller i skilda kulturer. Argumentera för din uppfattning om familjens roll.

Rubrik: Den "heliga "familjen? Bedömningsskala: IG-MVG

Familjen är en grupp av människor som tar hand- och respekterar varandra. Man behöver inte blir blodsläkt för att tillhör en familj. Inom familjen ska man vörda sina släktingar och behandla dem på det korrekta sättet.

Ibland det händer så man förstår inte sina skyldigheter och rättigheter som släkting, då man kliver över gränsen. När släktingarna agerar på ett opassande sätt tappar familjen sin helighet.

Man ska respektera föräldrarna och släktingarna, men respekten måste finnas på båda leder. Om, till exempel, en far förstår inte att han inte kan lägga sig med sina döttrar agerar han inte som en riktigt far, då döttrarna behöver inte ser på honom eller älskar honom som far längre.

Det förstås att det inte är vad som helst som gör den familjära känslor förstörs. Självklart att någon dag kan en mor bli arg och säga något dumt till sin son. Men att förlåta ett acceptable misstag är normal inom familjen. Man måste veta gränsen. Det finns attityder som är helt oförlåtliga; tortyren, psykologisk tortyr, våldtäck, mm.

Kulturen kan bli ett stort problem för människans lycka. Det finns vissa kulturer i världen som tvinga manen att uppföra sig på så sätt som gör man olycklig. På många länder kan man inte välja personen som man ska gifta sig. Oftast är kvinna tvungen att gifta sig med ett äldre man eller med en släkt. Det finns människor som kan inte även bada med alla andra för att det gör emot deras kultur.

När familjen har den dåliga kulturer märker de inte att de gör illa till dottern som tvingas att gifta med någon som hon tycker inte om. När man absorberar en kultur blir det normalt och naturligt att följa den beteende som de lärde sig, även om beteendet är inte det bästa.

När familjen gör något dåligt till en släkt är det acceptable att blir emot deras besluten och attityderna. Man ska försöka vara glad i livet så man ska inte acceptera att behandlas på ett dåligt sätt.

B8 Så vill jag leva mitt liv

Flera av texterna i häftet handlar om hur människor väljer för att få leva ett gott liv. Werner Aspenström ger i sin dikt "Mätarlarven"
exempel på ett sätt att leva och Robinson väljer i Michel Tourniers roman att stanna på sin ö.

Redaktionen för tidningen Livsstil och hälsa inbjuder sina läsare att skriva om vad de anser vara ett gott liv. Du bestämmer dig för att skicka in en artikel.

Skriv din artikel. Presentera olika åsikter från texthäftet om vad ett gott liv kan vara. Jämför dessa med din egen ståndpunkt och argumentera för hur du vill leva ditt liv.

Rubrik: Så vill jag leva mitt liv Bedömningsskala: IG-MVG

Just nu kan jag inte välja så mycket, men jag lever ett bra liv. Jag bor hos Fredrics familj och jag trivs bra hos dem. De är snälla och trevliga. Mina svärföräldrar är som mina egna föräldrar, i alla fall ser jag de på så sätt.
Jag har inte så mycket pengar, men det gör mig ingenting. Jag handlar inte onödiga saker ändå. Jag har allt som jag behöver och kunde även betala en biljett till Brasilien!
Fredric (min sambo) och jag passar väldigt bra ihop. Vi tycker om att spela datorspel tillsammans, att titta på olika tv-serie som Dexter, Rome, Heroes, mm. Vi är inte så ofta på krogen och vi festa inte ofta heller. Jag tycker inte om alkohol och tycker inte om att se när folk dricker extra mycket.
Den enda som jag önskar mig nu är att börja mina studier på universitet, ha körkort och spara pengar för att betala en till resa till Brasilien någon dag. Jag vet väl att man måste kämpa hård i livet, och det gör jag.
Jag lever livet som jag vill, jag önskar inte så mycket mer. Jag vill bara bli glad och göra Fredric glad också. Jag och honom studerar och ska läsa på universitet, vi kommer att ha bra jobb i framtiden och kunna resa och göra roliga saker. Det är ju bra noga.
Hund är ett djur som jag tycker om. Jag har två hundar i Brasilien, men det gör inte att ta de till Sverige. Landet har hårda lagar mot djur. Någon dag ska jag köpa (eller adoptera) en lite hund och en katt. Djuren gör man väldigt lycklig. Jag ler och känner mig bra varenda gång jag tittar på mina hundar, katter och sköldpadda. De är som ”gladhetsmaskiner”! Det är synd att hundar kostar så mycket här i Sverige… en lite pudel kan kostar upp till 16000 kronor. Jag vet att de är värd, det är ändå lite pengar för att köpa ett levande kreatur, hur mycket kostar livet egentligen?
Jag vill se världen. Jag vill resa till Japan, Australia, Grekland, Italien, China, mm. Jag kommer att behöva pengar för att kunna betala resorna. Så jag vet att jag kommer att jobba för att känna pengar och betalar för att förverkliga mina drömmars mål.
Till den sista dag jag lever ska aldrig saknas mat
på mina föräldrars bord. Jag ska alltid hjälpa dem. Om de behöver någonting ska jag göra allt jag kan för klara det.
Fredric och jag tänker köpa miljö bil när vi har det bra med pengar. Vi ska alltid återvinna grejor som vi ska använda. Vi ska inte slänga burk, papper, mjölkkartong… vi ska återvinna allt. Det är det minsta vi kan göra för att försöka leva utan att förstöra världen. Man måste tänka ekologiskt. Efter oss kommer att finnas flera som vill leva i världen.
Jag tycker om att måla, det gör jag ofta. Jag vill ha en plats där jag kan ha alla mina färger och dukar. En plats jag kan vara i fred med mina målerier grejer och inspirationen! Det är ju komplicerat att måla i mitt rum, det finns ingen plats som jag kan lägga mina saker…det är lite jobbigt!
Man måste lera sig att bli glad även om livet inte är perfekt. Jag är väldigt glad och nöjd om mitt liv och jag hoppas jag har mognad nog för kunna njuta varje sekund jag lever.


1 kommentar:

Unknown sa...

Följ anvisningen, instruktionenn noggrannare och du behöver bara välja en av uppgifterna.