tisdag 4 mars 2008

B3

Varför läser vi?

Nuförtiden finns det flera olika sätt att underhålla sig på såsom datorer, tv med tusentals olika kanaler, många olika moderna tv-spel, m.m. Så böcker är inte längre det vanligaste sättet att underhålla sig på och ibland kan det även kännas som om man saknar tid för att läsa någonting.

Man kommer hem efter skolan och känner sig så trött och less på studierna, då vill man bara slappna av. Då kan man använda datorn, spela lite online spel eller chatta med kompisarna på MSN. När man sedan tittar på klockan så är det dags att sova och man har inte hunnit läsa en bok eller någonting annat!

Känns det viktigt att läsa? Varför ska man egentligen läsa? Det är frågor som vi alla borde fundera över. Det kan påverka oss som student, arbetare och vårt beteende i samhället. När man läser stimuleras hjärnan på ett bra sätt som kan förbättra ens tänkande och uppfattnings förmåga.

Enligt forskare när man tittar på tv reagerar hjärnan på så sätt som är jämförlig med ett ”halv hypnotiskt” tillstånd. Man rör knappt på ögat och man behöver inte alls använda sin hjärna! Barn som tittar på tv i över 5 timmar har svårare att koncentrera sig på lektionerna, än barn som inte tittar på tv lika ofta. Så vi kan fundera över om forskningen har rätt i att det faktiskt är bättre för hjärnan att läsa mycket för att få hjärnan att fungera.

Det finns flera människor som inte tycker om att läsa böcker, men varför? Vilka argument har dom? Jag pratade med flera personer och fick veta lite mer om deras tankar. Jag frågade, varför tycker ni inte om att läsa böcker? Svaret jag fick var att de flesta som inte tycker om att läsa är p.g.a. de är lata och inte orkar läsa. Andra sa att de inte behöver läsa för att lära sig eller underhåller sig genom att titta på tv. Det finns människor som inte tycker om att läsa böcker. Men kan läsa på Internet när de behöver lära sig någonting eller läsa om något som de tycker är intressant.

Jag intervjuade sex olika personer. Tre av dem tycker om att läsa väldigt mycket och gör det ofta, en av dem läser aldrig någon bok, men läser tidningen och olika saker på datorn, två av dem tycker om att läsa skönlitteratur och tidningen. Jag frågade hur ofta brukar de läsa? De som tycker om böcker och läsa gör det väldigt ofta och spendera flera timmar per dag med läsning av universitets böcker och skönlitteratur. Han som inte tycker om böcker brukar läsa på aftonbladets hemsida två gånger per dag och de andra två som tycker om skönlitteratur brukar läsa nästan varje natt innan de ska sova.

Men är det helt ofarligt att läsa? Det var en tid där kyrkan inte ville att folk skulle läsa och lära sig nya saker, men varför? Att folk skulle lära sig betyder att de skulle bli smartare och det var en stor fara till kyrkans makt. I så fall är läsning inte dåligt för läsaren men farligt för den som har makt.

Det finns människor som tror att läsning i bilen kan skada ögon, läsa inom ett rum med dåligt ljus kan också skada ögon och sitta framför datorn eller TV på korta avstånd kan också vara dåligt för synen.

När jag läser om krig i något land eller om regnskogarnas problematiska situation mår jag inte bra. Så ibland kan läsning stimulera dåliga känslor. Det händer så mycket dåligt i världen och när jag läser om det så blir jag rädd, chockad, ledsen och frustrerad. Ibland är det bättre att bara ignorera. Jag ville kunna glömma all kunskap jag fick när jag läste om kriget i Kongo, jag vet att det är viktigt att informera sig men det är tungt att veta sanningen. Vad skulle hända om alla ignorerar sanningen då? Ingen skulle kunna hjälpa dem som behöver hjälp.

Jag tycker om att läsa böcker och att läsa på datorn. Man kan bli trött i ögonen när man läser för mycket på datorn. Jag tycker om olika genrer på böckerna, men inte om ”deckare”, den typen av bok är väldigt tråkigt. Jag kan inte riktigt förklara varför, det är bara så. Jag bruka läsa innan jag lägger mig för att det hjälper mig att slappna av och lunga ned mig så att jag kan somna. Jag tycker om brasilianska klassiker som Dom Casmurro från Machado de Assis, Senhora (José de Alencar), O Crime do Padre Amaro ( Eça de Queirós), mm. Jag också tycker om ”mal du siécle” böcker, den stilen är min favorit.

Läsa tidningen är viktigt för att man ska kunna informera sig om det som händer i världen men jag tycker att tidningen som Aftonbladet och Allehanda är dåliga och ointressanta. Aftonbladet skriver för mycket om kändislivet och om nyheterna som är chockerande typ ”Sonen dödar sin far med en stekpanna” det är bara sensationalismen.

Även om man kan bli ledsen om man läser någonting eller även om ögat blir trött är det viktigt att läsa. Läsa en bok är som att resa utan att röra sig, en billig biljett till alla länder, alla planeter. Att läsa är som att leva.

Inga kommentarer: