torsdag 31 januari 2008

A11-Min intellektuella självbiografi

.............. Jag föddes den 14 januari 1988 i staden Fortaleza Brasilien i staden. Jag har en bror som är 2 år äldre än mig. När vi var små var han alltid min förebild och han lärde mig allt som han lärt sig i skolan det hjälpte mig mycket när jag själv började skolan. Jag bodde hos min mor och far till jag var 4 år gammal då de skilde sig. Jag tyckte att det var roligt att bo hos mamma och hälsa på pappa, det var som ha 2 platser att bo på.

..............Mina föräldrar har ett stort kulturintresse därför lyssnade jag ofta på klassisk musik hemma och läste mycket böcker. Jag kommer ihåg när jag var 8 år gammal och läste Hamlet det var inte en typisk barnbok. Den var helt annorlunda och efter den ville jag läsa olika typer av böcker. Boken Fursten var en annan bok som påverkade mig, jag läste den när jag var tio år gammal. Boken påverkade mig, fick mig att tänka lite mer och ser världen på ett annat sätt.
..............Det var alltid roligt att gå i skolan för att jag tycker om att lära mig nya saker. Det enda problemet är att i skolan går det ibland för långsamt när man vill lära sig fortare. Skolan är också viktig för att få kontakt med människor och träffa kompisar. Jag kan prata väldigt mycket och jag tycket om att tala med andra människor. Mina kompisar säger att jag är rolig, jag vet inte om de har rätt eller inte!
..............När jag var ungefär 12 år gammal fick jag höra talas om ”Le mal du siècle”. Jag läste Les Fleurs du mal, Charles Baudelaire och efter den läste jag Lord Byron, Allan Poe, Álvares de Azevedo, mm. Jag är fascinerad om sann litteratur. Det är någonting vackert om mörkret och det sorgsna som är omöjligt att förklara.
..............Jag har inte någon religion. Jag tycker om Allan Kardecs idéer men jag ser inte mig som en religiös person. (mer information om Allan Kardec: http://sv.wikipedia.org/wiki/Allan_Kardec)
..............Jag läste mera böcker när jag bodde i Brasilien. I Sverige studerar jag hela tiden så om jag läser någon skönlitteratur är det för att kunna klara någon uppgift i Svenska A. Jag måste plugga väldigt mycket och fort för att jag vill börja ingenjörsuniversitet så fort som möjligt. Tiden går fort och livet är kort, man måste röra sig snabbt. När jag är väldigt trött och vill slappna av att bruka jag rita eller måla.
..............Jag skrev mer i Brasilien. Jag brukade skriva i skolan på litteratur lektionerna och ibland publicerade skolan mina texter i stadens tidning. Jag tycker om att skriva och jag ska säkert skriva mer texter när jag blir bättre på svenska.
..............Min fästman och jag lever ett bra liv. Vi tycker om att spela datorspel tillsammans och titta på film. Vi har det väldigt bra tillsammans och det var det viktigaste när jag hade nyss flyttade hit när allt kändes lite jobbigt: nytt språk, konstigt väder, folk är inte så pratsamma här… men nu jag är van och tycker om att leva här.

Inga kommentarer: