1 och 3)
n-ord: | t-ord: |
N- ord obestämd form singular: Boskap | t-ord: |
n-ord: | t-ord: |
n-ord: | t-ord: |
n-ord: | t-ord: |
N-ord: | t-ord: |
N-ord: | t-ord: |
N-ord: | t-ord: |
N-ord: | t-ord: |
N-ord: | t-ord: |
N-ord: | t-ord: |
N-ord: | N-ord: |
N-ord: | N-ord: |
N-ord: | N-ord: |
N-ord: | |
2) Vissa av substantiven finns inte i plural. Vad beror det på?
?
4) för T- ord som slutar på -ande och –ende ska man göra:
ord + et vid obestämd form singular (Gåendet, leendet)
ord + n vid bestämd form plural (Gåenden, leenden)
ord + ena vid bestämd form plural. (Gåendena, leendena)
för N- ord som slutar på -ande och –ende ska ordet inte ändras vid singular, plural, bestämd eller obestämd.
5) invånare, A vetenskap, lagar, seder, sätt, barn, sing B beskrivningen, sing land, tillfredsställa, sing nöje, sing läsarens, A nyfikenhet, sing förhand, uppgifter, medellängd, sing tum, varelser, växter, sing träd, sing proportion, sing exempel, S hästarna, S oxarna, B fåren, B gässen, sparvar, sing B skalan, sing B djuren, sing B naturen, sing ögon, sing S föremålen, sing synkrets, sing skärpa, sing avstånd, B lilliputanerna.
Genus?
6) konstlotteri påpekande hasselbackspotatis livsmedelsbutiksbyggnaden parkeringsförbudsskylt upplyst
julkaksbak oöverskådlighet
sammansättning | avledning | förkortningar |
konstlotteri | oöverskådlighet | julkaksbak |
upplyst | påpekande | |
parkeringsförbudsskylt | | |
livsmedelsbutikshygien | | |
hasselbackspotatis | | |
Ordet Konst + ordet lotteri =konstlotteri
Upplyst = ordet Upp + ordet lyst.
Parkering +förbud+s+skylt = parkeringsförbudsskyl
Ordet Liv+ fogemorfem s+ ordet medel+ fogemorfem s+ ordet butik+ fogemorfem s+ ordet hygien = livsmedelsbutikshygien
ordet Hasselback+ fogemorfem s+ potatis
nekande Prefixen O+ över+ skad+lig+het
ordet På+ ordet peka + suffixen ande
Ordet jul + ordet kaka (– a) + förkortad ordet bak ( bakning )
7) Uppgift 7:Bilda så många sammansättningar du kan med vart och ett av följande ord.
Jämför med SAOL när du är färdig. Vilka ord är gemensamma i din lista och i SAOL? Vilka ord tas inte upp i SAOL? Varför?
Ord som tas inte upp i SAOL är för meningslösa, obegripligt och obetydligt
Huvuddans,huvudmusik,huvudbrun,huvudskriv....finns inte i SAOL. Huvudpersonal finns inte heller i listan, men finns det Huvudperson.
Dansmusik finns i SAOL. Danshuvud,dansmusik,dansvideo,danslång...finns inte i listan.
Musikhuvud,musikdans,musikbil,musikskriv,etc finns inte i SAOL. Brunhuvud,brundans,brunmusik,mm finns inte i listan. Sammansättningarna av orden som börjar på skriv finns inte i ordlistan.
Det finns i ordlista långdans. Långpanna finns,men inte långhuvud.
Tandhuvud,tanddans,tandvideo,tandpersonal,mm finns inte i SAOL liksom sammansättningarna av orden som börjar på personal.Utpersonal,utdans,utvideo,utbil,utbrun,mm finns inte i Svenska ordlista. Meningslösa orden som bildans,bilbrun,mm finns inte och vi kan lätt förstå värför. Ord som Bilmotor,bilbatteri,bilbolag kan man hitta i ordlistan för att orden är sammankopplade.
8)
a/an som i ateist, anonym | A/an är en nekande prefix. Man få den motsats betydelsen när man sätta a/an framför ordet. Ordet betyder här ”icke”, eller ”inte” |
anti som i antikommunist | Prefixet anti betyder emot. Antikomunnist: ”Emot kommunismen ” |
auto som i autograf | Auto betyder själv. I ordet autograf menas auto ”själv” och graf kommer av grekiska ord grafia och betyder beskrivning. |
bi som i bigami | Bi betyder två. I ordet Bigami menar suffixet ”gamia” äktenskap. Bigami betyder äktenskap med två personer samtidigt. Bisexuell: betyder att man är "sexuellt” attraherad till båda könen |
bio som i biologi | Bio betyder livet. Biologi betyder livets studier (logi kommer av grekiska och betyder 'läran om') |
dis som i disharmonisk | Dis menar separation, spridning, motig. |
extra som i extraordinär | Extra betyder undantag, utanför. |
in som i inaktuell | In är en nekande prefix och In kan betyder ”i” liksom i ordet inbakad. |
manu som i manual | Manu (lat. Manus) refererar till hand. Exemplet Manuskript betyder handskrift |
max(imi) som i max(imi)höjd | Maximum maximal. Max betyder stör, "den störste". |
de som i deformera | Av, ur, från, bort. |
mono som i monoton | En, ensam. |
post som i postskriptum | Post betyder efter. |
pre som i prefabricera | Före |
pro som i protysk | För, istället för, framför |
mikro som i mikroskop | Mikro betyder kort eller liten .Matématematisk betyder 10-6 m |
re som i reformera | Åter, tillbaka |
tele som i teleskop | Fjärran |
term som i termostat | |
ultra som i ultralätt | Mer än, utöver |
9) Lokomotiv : Lok
Motorhotell : Motell
Elektricitet: El, elen
Automobil: Bil
Biograf: Bio
Motor: Moto
Videogram: Gram
Velociped: cykel
10) BNP Bruttonationalprodukt
BRIS Banens rätt i samhälle
BRÅ Brottsförebygganderådet
BUSIT Barn och ungdomars säkerhet på Internet
CAD cadcam? Computer-aided design|computer-aided manufacturing
EU Europeiska Unionen
FN Förenta Nationen
HSB Hyresgästernas sparkasse och byggnadsförening
IKEA Ingvar Kamprad, Elmtaryd, Agunnaryd.
JO justitieombudsmannen
JÄMO Jämställdhetsombudsmannen
KOMVUX Kommunal vuxenutbildning
LO Landsorganisationen
Moms mervärdesskatt
NECLA North East Communication LA
NK Nordiska Kompaniet
NORDEK Nordiskt economiskt samarbete
RFSU Riksförbundet för sexuell upplysning
SACO Sveriges akademikers centralorganisation
SAF Svenska Arbetsgivareföreningen
SAOL Svenska Akademiens ordlista
SAS Scandinavian Airlines System.
SIFO Svenska institutet för opnionsundersökningar
11) stor liten unik dålig långhalsad ond krigisk god lång
trekantig vacker förvånad
Stor, större, störst
Liten, mindre, minst
Unik ,unikare, unikast
Dålig , sämre, sämst
Långhalsad, mer långhalsad, mest långhalsad Adjektiv som slutar på -ad
Ond, ondare, ondast
Krigisk, mer krigisk, mest krigisk
God, godare, godast
Lång, längre, längst
Trekantig, trekantigare ,trekantigast
Vacker, vackrare, vackrast
Förvånad, mer förvånad, mest förvånad Adjektiv som slutar på -ad
12) äng hund flygplan klassrum häst torg båt
polis skog gitarr verkstadsarbetare verkställande direktör sjuksköterska
katt | Söt, gullig, glad, nervös, fet, tjock, fin, bussig, snäll, trött, vit, lat, vild, arg, hungrig. | Båt | Rustik, jättelik (titanisk) , övermänsklig( titanisk) , banal, ointressant, okänd, fientlig, bisarr , |
bil | Ny, gammal, rostig, snabb, långsam, röd, trasig, dyr, billig, modern, omodern, lagad, spektakulär, smutsig, ren | Polis | Överflödig, redundant, rigorös, sorglös, livlig, misstrogen, misstänkt, viril, äcklig, antipatisk, håglös (apatisk), slö (apatisk), anonym, |
Äng | Blommig, grön, vacker, doftande, torkad, underbar, bränd, skräpig, fuktig, våt, ful, stor, liten, mellanstor, vanlig | Skog | Känslig, kortväxt, abstrakt, skönt, tyst, avkopplande, fridfullt, hälsosamt, luftig, |
Hund | Sprallig, trist, skabb, sjuk, ledsen, smart , lycklig, rollig | Gitarr | Ovanlig, formlös, storslagen (sublim), upplyftande (sublim), musikalisk, ostämd, stämd. |
Flygplan | Fallig, plastisk, titanisk, instängd, intressant, rolig, teknisk | Verkstadsarbetare | Kompetent, hjältemodig, okunnig, ignorant, intressant, impertinent, fetlagd, korpulent,, tålamodig, kuriös, konservativ, elegant, obsolet, |
Klassrum | Stort, tomt, nymålat, abstrakt, komplex, enkel, blå, fuktig, opak, grumlig( opak), föråldrad (obsolet), | Verkställande | Tråkig, jobbig, ointressant, spännande |
Häst | Stark, brun, snabb, muskulös, stillig, duktig, skönande, svensk, fantastisk, målad, konstigt, halt, gigantisk, våldsam, professionell. | Direktör | Rik, miljonär, rolig, tråkig, duktig, falsk, diktatorisk, tuff, intelligent, ärlig, oroad, liberalisk, moralisk, motbjudande, fientlig |
Torg | Stort, trevligt, rent, renoverat, vit, härligt, förtjusande, kallt, varmt, kalt, halkigt, isigt, snöigt, falligt, tryggt | Sjuksköterska | Tossig, tokig, stollig, tribad, död, galen, sjuk, elak, otacksam, vårdande, exoterisk, själviakttagande, introspektiv, kapriciös, nyckfull, l |
13) guldguler, blomstrande, små, nedkramat, platta,blå, sväljd, fuktig, svettig, stela
14) v
Råttan jagas av katten. Råttan är jagad av katten, Råttan blir jagad av katten
15) Jägaren skjuter haren. Haren skjuts av jägaren. (agent)
Strindberg skrev Röda rummet. Röda rummet skrevs av Strindberg.
Gasten ska reva seglen. Seglen blir revad av Gasten.
Simon skulle ha städat rummet. Rummet skulle städas av Simon
Sergeanten skulle ge ordern. Ordern skulle ges sergeanten.
Lisa har kysst David. David har kyssts av Lisa.
Marie hade bakat tårtan. Tårta hade bakats av Marie.
Johan kommer att klara jobbet. Jobbet kommer att klaras Johan.
16) Olle har gjort en dumhet.
Han fick ta till svars för det.
Elektrikern tog maskinen ur funktion.
Politiker ska ta beslut.
Det gäller att sätta stopp för alla dumheter.
Flickan tog begick självmord. (Ta sitt liv. Begå självmord)
Hon tog sitt eget liv.
Inte många ville offra livet för att rädda andras
Det gäller att inte hoppa i galen tunna.
17) fortsatte, följde, kunde (är inte hjälpverb?), var, hålla, blev, bad, sakta, hade, att offra, sprang, tog, tiggde, skulle, löpa, lovade, besvor, hjälpte (fel i texten)
Vilka är de fyra hjälpverben?
Var (är), Blev (bli), hade (ha), skulle
c)tag tema på dem. Vad? Vara (infinitiv) är (presens) var (imperfekt) ska bli (futurum)
Hur många svaga och starka verb finns i texten?
3 Svaga: sakta, offra, lovade(lova).
11 Starka: fortsatte (fortsätta), följde (följa), kunde (kan), bad (be), sprang (springa), tog (ta), tiggde (tigga), löpa, besvor (besvär),hjälpte( hjälpa) ,hålla.
18) gift eka tacka lik rå ren komma maska perfekt gruva vass plakat bar sträng kola grönska nia sund resa skala nära öde vara
Verb | Substantiv | Adjektiv |
Tacka tacka nej | Tacka guldtacka | |
Eka dörren slog igen så det ekade. | Eka Ekan sjönk. | |
| Gift motgift | Gift hon är gift med en fransman |
Komma | rå | rå |
| Lik – En kvinna? Men, denna vita långa kläder? Är du, kanske, likplundrare ? Vakten närmade sig. Han tog på hennes ansikte, det var kallt. - Det är en lik Jag närmade mina läppar till hennes. Jag kände ett varmt andetag. –Det var livet, fortfarande. (Solfieri, Álvares de Azevedo. Dåligt översätt) | Lik Ni är så lik varandra. |
Gruva Hon måste slut gruva sig. | Gruva Gruvan rasade in. | |
| Perfekt Perfekt particip. | Perfekt Ett perfekt skott |
| Plakat Ett plakat med stora röda bokstäver. | |
| Vass Bladvass, eller vass kan bli upp till 5 meter hög och ungefär lika lång under mark | Vass En vass kniv. |
| Ren Jag har aldrig sett en Ren. | Ren En ren blus. |
Maska Du maskar alltid när vi har bråttom. | Maska Det har gått en maska på strumpan. | |
Bar Hon bar en blommig klänning | Bar Vill du följa med till baren? | Bar Barmark |
| Sträng fiolsträng | Sträng stränga föräldrar |
Kola Gubben kolade av. | Kola Jag kokade kola idag. | |
Grönska träden grönskar | Grönska en frodig grönska | |
Nia Niar någon. | Nia En nia står på huset. | |
| Sund Gibraltar sund | Sund en sund själ i en sund kropp |
Resa Jag ska resa till Brasilien nu. | Resa Resan var roligt. | |
Skala skala lök | Skala Öva skalor | |
Nära nära en förhoppning | | Nära på nära håll |
| Öde Lämna någon åt sitt öde. | Öde En öde ö. |
Vara Det var kallt ute. | Vara Svenska varor. | |
19)
Hopp
Det fanns inget att göra. Situationen var helt hopplös
Vi får hoppas att det går bra på provet!
Det är inte helt omöjligt. Det ser till och med ganska hopplöst ut Alla har vi hoppats om att det ska gå bra i fortsättningen.
Förstå
Det är nog förståndigt att ta det lugnt just nu.
Min lärare har ingen förståelse för mina problem.
Kalle verkade helt oförstående när jag bad att han skulle betala
tillbaka hundralappen som han lånat.
Arbeta
Det är viktigt att trivas på sitt arbete
om en fabrik ska gå bra fordras duktiga arbetare
Att arbeta med uppgifter i grammatik är arbetsamt.
Oskar har fått sjukpension, eftersom han inte längre är arbetande.
Tyst
Babyn tystnade när hon fick nappen.
Johan säger inte mycket. Han är en tyst person.
Det är sällan det råder total tystnade i klassrummet.
Lycka
Lycka till!
Jag avslöjade hemligheten men lyckan märkte ingen det.
Nettan är duktig och lycklig med allt hon företar sig.
Festen blev väldigt lyckad.
De är kära och lyckliga.
Skilja
Det är stor skillnad mellan att göra en sak frivilligt eller av tvång. De kunde inte komma överens om något så de tog ut skilsmässa
Nu är de alltså skiljda.
De skildes åt efter arbetets slut.
De umgås alltid. De är oskiljbara.
Uppgift 20: Bilda så många substantiv, verb och adjektiv du kan från de här stammarna:
risk blom musik dans lära
Risk | Blom | Musik | Dans | Lära | Arbete |
Riskera | Blommande | Musiken | Dansare | Lärare | Arbetare |
Risken | Blomman | Musiker | Dansar | Lärarinnor | Arbetsförmedlingen |
Risker | Blommig | Musikal | Dansband | lärarna | Arbetarna |
Risk | Blommar | Musikände | Dansant | Lärande | Arbetande |
Riskerna | Blommigare | Musikinstrument | Dansande | Lärjungen | Arbetskraft |
Riskerade | Blommor | Musiklärare | Dansmusik | Lärde | Arbetslöss |
21)
a)
Var
1) Var bor hon?
2) Jag vet inte var katten är.
3) Matematikprov var väldigt lång.
Vart
1) Vart ska du åka?
2) Han vet inte vart hon tog väg.
3) Jag vill resa vart som helst.
22)
Heller
1) Inte heller hon fick någon kritik
2) Han ska heller inte resa.
3) Jag har heller aldrig jobbat.
Hellre
1) Jag äter hellre pannkaka än blodpudding.
2) Hon är hellre fattig och lycklig än rik och olycklig.
3) Han dansar heller samba än mambo.
23)
sova | skratta | fnittra | springa | sjunga | skriva | älska | skaka |
Skönt | Rolligt | Skojigt | Jobbigt | Dåligt | intressant | härligt | Otäckt |
Mysigt | Lyckligt | Löjligt | Farligt | Hemskt | Duktigt | viktigt | tråkigt |
Fantastiskt | Fint | barnsligt | Hälsosamt | Svårt | Poetiskt | vackert | Sjukt |
24)
a) Det händer sällan, att man ser en så intelligent hund.
b) Kalle kommer aldrig i tid. Därför är han inte så populär.
c) När skulle Daniel komma hit?
d) Mia kom nyss hemifrån.
e) Anna kom snabbt till Paris med ett snabbt tåg.
f) Agenten spelar ett farligt spel och lever farligt.
g) Filmen slutade lyckligt. Den hade ett lyckligt slut.
h) Det är ovanligt att Oskar hittar något ovanligt billigt på rea.
i) Elefanten är ett ofantligt djur och ofantligt stark.
Sättsadverb svarar på frågan -hur?-
e, f, g, h och i
Snabbt, Lyckligt, ovanligt, ofantligt,billigt
Tidsadverb svarar på frågan -när?-
Sällan (a) , aldrig (b), när (c) och nyss (d)
Rumsadverb svarar på frågorna var?, vart?, varifrån?
Hit (c ) och hemifrån (d).
satsadverb säger något om en hel sats
inte (b)
Relationsord skapar sammanhang mellan meningar
Därför
Adjetiv
Intelligent (a), populär (b) och stark (i)
25)
När ska man använda DENNE och SAMME?
a) Camilla drack sin choklad och åt sin smörgås.
b) Erik körde hans bil.
c) Niklas hade sin trevliga sambo med på festen.
d) Niklas hade hans trevliga sambo med på festen.
e) Henrik lagar sin cykel.
f) Henrik lagar hans cykel.
g) Åsa och Johan ska gå på bio. Vad ska jag göra?
h) Niklas har köpt biljetter åt dem.
i) Handledaren gav dem beröm.
j) Kassören skällde på dem som inte hade betalt.
26)
1) Vi försökte lösa uppgiften, som inte var lätt.
2) Vi försökte lösa uppgiften, vilket inte var lätt.
Vilken, vilket kan vara något stela, speciellt inom talspråk, men kan ändå vara nödvändiga för att markera vad som utgör korrelat till pronomenet. Som kan inte böjas efter genus, varför man riskerar syftningsfel.
De inleder s.k. relativa bisatser och syftar tillbaka tidigare nämnt ord eller en hel sats. Om de syftar en hel sats, används pronomenet vilket:
- De såg en film, som handlade om vampyrer.
– Sverige förlorade landskampen, vilket var oväntat.
27)
Eleverna såg fram emot praktiken.
Vetenskapsmannen drevs av nyfikenhet.
Eva har en bra relation med sina föräldrar.
Finansmannen har byggt upp en stor förmögenhet__årens lopp.
Facket måste göra allvar av sin hotelse.
Marie har en stark böjelse för godis.
Reservofficeren blev inkallad till tjänstgöring. Elevrepresentanterna reserverade sig mot förslaget.
Säg vad du tycker. Det är inget att hyckla om.
De förundrade sig över hur lätt allting gått.
De samlade sig i en kraftansträngning och gick i riktning mot i bollplanen.
Prylen, som verkstadsteknikerna hade konstruerat, var användbar i sitt ändamål.
Främlingen beskylldes för mordet.
28)
Bi | Substantiv | Adverb | | |
Att | partikel | konjunktiv | | |
Sex | substantiv | räkneord | | |
Man | substantiv | Pronomen | Adverb | |
För | adjektiv | preposition | Konjunktiv | |
Två | Räkneord | Tvår verb | | |
Vind | Substantiv | | | |
Så | Pronomen | | | |
Hälsa | Substantiv | Hälsar verb | | |
Under | Prepositionen | Verb | | |
Med | Adverb | Prepositionen | Substantiv | |
Ur | Adverb | Prepositionen | Substantiv | |
Repa | Substantiv | Verb | | |
Må | Verb | | | |
Ända | Adverb | Substantiv | | |
värja | Substantiv | verb | | |
var | Verb | Adverb | Pronomen | substantiv |
Vad | Adverb | Pronomen | Substantiv |
29: Vad är huvudsats och vad är bisats i följande meningar?
Det regnade. Därför kom han. (bisats)
Han kom, därför att det regnade. (bisats)
Att han kom, berodde på regnet.
Det regnade, men han kom ändå. (bisats)
Han kom faktiskt, trots att det regnade. (bisats)
När det regnade, (bisats) kom han.
Han kom hem, därför att det regnade. (bisats)
Han kom hem, för att det regnade. (bisats)
Han sa, att det regnade. (bisats)
Att hon ville åka med berodde på, (bisats) att hon gärna ville se matchen.
Varför du måste se just den filmen, (bisats) begriper jag inte.
Det gäller att smida, (bisats) medan järnet är varmt.
Varför sa du, (bisats) att du aldrig hade sett henne förut?
30) Tag ut subjekt och predikat i följande meningar. Om subjekten består av flera ord, så ange huvudord och attribut.
Då man(subjekt) hade rest sig från bordet (predikat), blev Kunigunda och Can- dide (subjekt) ensamma bakom en skärm (predikat).Kunigunda (subjekt) lät sin näsduk falla till golvet (predikat), Candide tog upp den (predikat). Kunigunda (subjekt) gav Candide i all oskuld sin hand (predikat); den unge mannen (subjekt). kysste i all oskuld den unga damens hand (predikat), med egendomlig glöd, ömhet och uttrycksfullhet(predikat) deras ögon (subjekt) glänste, deras knän(subjekt) skälvde (predikat), deras händer (subjekt) förirrade sig (predikat).
Herr baron von Thunder-ten-Tronck (subjekt) kom i detsamma förbi skärmen (predikat), och när han (subjekt) såg denna orsak och denna verkan (predikat), jagade han (Subjekt) Candide ut ur slottet med kraftiga sparkar i hans bak. (Predikat)
(Voltaire, Candide)
31)
a) Kristina kan ge dig boken. (boken är objekt direkt, dig är objekt indirekt)
b) Göran vill köpa bilen. ( bilen ör objekt direkt)
c) Nils fick en puss av sin flickvän. (Puss är objekt direkt, flickvän är objekt indirekt)
d) Jessica sprang finalloppets bana. (är Finalloppets bana objekt direkt?)
e) Mamma köpte en såg av mig. (Såg är objekt direkt, mig är objekt direkt)
f) Min bror skickade en hundralapp till sin son. (en hundralapp är objekt direkt, son är objekt indirekt)
g) fonnv vägrar äta chokladen. (Chokladen är objekt direkt)
h) De spelar pianot. (pianot är objekt direkt)
i) Orkestern ger honom en katt. (katt är objekt direkt, honom objekt indirekt)
i) Läraren visar eleverna uppgifterna. (uppgifterna är objekt direkt, eleverna objekt indirekt)
32)
a) Bo är galen.
b) vi blir glad.
e) Hon heter Helena Luna.
d) Han kallas Ulle.
i) Läraren anses fullt behörig.
f) Johanna tycks vara glad.
g) De förefaller som tjuven var ute efter pengar.
b) Hon valdes till en ny president.
33) En dag(adv) mojnade(predikat) vinden (subjekt)
och (konj) seglet(subjekt) hängde slakt vid masten. (predikat)
Tristan(subjekt) lät förtöja skeppet vid en ö (predikat) och(konj) de hundra riddarna(subjekt) från Cornwall steg iland på ön(predikat).
Endast Isolde och en tärna (subjekt)dröjde kvar ombord (pred. Tristan (subjekt) trädde fram till drottningen(predikat) och försökte lugna hennes hjärta(predikat). Solen (subjekt) brände (predikat) och de (subjekt) blev törstiga(predikat) och bad om något att dricka(predikat). Barnet (subjekt) gick att hämta dem en dryck(predikat), och medan hon (subjekt) letade(predikat) fann hon (subjekt) lägeln som Isoldes moder (subjekt) hade anförtrott åt Brangien. (predikat)
- Jag(subjekt) har funnit vin(predikat)! ropade flickan (subjekt). Nej, vin var (predikat) det (subjekt) inte;
det (subjekt) var lidelse, bitter lycka, ängslan utan ände och döden. (predikat)
Barnet (subjekt) fyllde en bägare (predikat) och räckte den till sin
härskarinna(predikat). Hon (subjekt) drack i djupa klunkar och därpå gav(predikat) hon (subjekt)
bägaren till Tristan som tömde den. (predikat)
(Bédiers version av Tristan och Isolde)
1 kommentar:
Aline kom upp och gör provet i salen - alltså både satsdelarna och ordklasserna på orden i meningarna.
mvh
S
Skicka en kommentar