onsdag 24 oktober 2007


”HON HAR TALANG- TYVÄRR”
Kvinnliga konstnärer under 1800-taler

Dagen 1 (17 november)
Omslaget på boken är vacker. Längst upp på pärmen står bokens titel och det var titeln som lockade mig. Jag har intresse om kvinnliga konstnärer och kvinnas historia.
Vid förorden fick jag veta om Wilhelmina Lagerholm, en svensk ung kvinna som var målare under 1800-talet. Hon fick komma in i akademin tolv år före den officiella intagningen av kvinnor! Det var också intressant att veta att under den tiden fanns det omkring ett tusen konstnärliga kvinnor.
Boken började enkelt beskrivande och berättar om bokens titel och den påtaglig vetande att historieskrivningen prioriterat manliga konstnärerna.
Jag saknar bilder på tavlor i boken, är faktiskt mer intresserade av att titta på tavlor än något annat.

Dagen 2 (18 november)
De flesta kvinnor som ägnade sig åt konstnärligt arbete var amatörer. Professionella konstnärliga kvinnor tillhörde främst adliga eller kungliga familjer.
Det var synd om dom som hade talang och synd om oss som fick inte njuta de underbara tavlorna.
Den första bilden på en tavla i boken är så litet så jag inte kan se detaljerna.
På dom nästa sidorna finns det några fler bilder på tavlor och jag tycker om dem alla.
Eleverna fick kopiera tavlor för att lära sig. Jag tänker göra samma sak nu när jag läst det.
Jag lärde mig några ord som:
Obruten: unbroken
Slöjd: handicraft
Beståndsdel: element
Intar: occupy

Dagen 3 (19 november)
Flest kvinnor arbetade inom Porträttmåleri. Porträtt var inte bara som standard utseende, det kunde också visa personer i någon vanligt vardaglig situation.
Porträtt Hushållerskan (Eva Bonnier, 1890) var en imponerande tavla, väldigt bra målad.
Jag börjar fundera om boken skulle byta titel. Kanske ”Hon är svensk och har talang- Tyvärr” Jag menar att boken handlar bara om svensk konsthistoria. Den citerar många namn hela tiden, jag känner som om jag ville läsa någon bok som hade mer fakta och mindre små detaljer. Jag ville veta om kvinnor i världen, inte bara i Sverige.
Jag lärde mig några ord som:
Lämplig: appropriate
Avseende: consideration

Dagen 4 (20 november)
Nu har jag läste hela boken. Det var intressant att veta att omkring mitten av 1800-talet kunde kvinnor bli myndig när de var 25 år gammal och om de gifte sig blev om omyndig igen.
Manliga konstnärerna såg kvinnliga konstnärer som ett hot.
Boken var inte svårt att läsa även om svenskan inte var så lätt. Jag fick lära mig om svenska konstnärer och epokens kultur. Det var intressant att läsa.




…i en ny tids anda
Kvinnliga modernister från 1900 till 1930.

Dagen 1 (17 november)

Bokens omslag visar en välmålad tavla som är färgstark och originell.
Jag funderar på att 1900-1930 är faktiskt en ganska kort period och jag vill veta vad som hände under denna korta tid som blev så speciell.
Kvinnor fick studera och resa för att utveckla sin förmåga! Men det var inte alls lätt… media och publiken förlöjligade ofta dessa kvinnor. Att vara en kvinnlig konstnär behövdes kraft och kurage.
Boken visar flera tavlor som är placerade på rätt ställen och som gör att jag blir mer intresserad.
Flera kvinnliga modernismgrupper formerades i Sverige.
Ester Almqvist målade Hängbjörken. Björken hänger och bildar skuggor i marken som påminner om en kjol. Tavlan har en vacker symbolism bakom sig.
Verkar som boken berättar bara om svensk målerihistoria, jag trodde att det skulle vara en internationell bok om kvinnliga konstnärer.

Dagen 2 (18 november)
På första sidan såg jag idag är en väldigt vacker tavla. Jag är tvungen att titta på den i några minuter.
Tyvärr hittade jag inte tavla på Internet för att visa den här.
Svenska kvinnor studerade konst överallt i Europa. Modernism delar in sig i postimpressionism, fauvism, kubism, expressionism. Jag har intresse om fauvism och jag ska försöka läsa mer via Internet om kvinnor som målade i den stilen. Boken kunde ha mer illustrationer.
Kvinnor hade starka positioner konstnärligt inom grafiken och bokkonsten.
Förvandlar: transform
Utesluter: exclude

Dagen 3 (19 november)
Det var en pulserande tid i städerna. Kvinnor fick röra sig fritt utomhus det var många bilar och snabbare kommunikationer.
Illustrationerna i boken hade allt jag önskade se. Tavlor var läcker, vackra och hade mycket känslor. Jag känner som jag också skulle måla fritt, skapa nya former och använda mycket färg.
Kvinnorna är inte lika som förut. De är moderna, frimodiga, kvicktänka.
Det känns som den här boken är mer intressant än den boken om 1800-talet kvinnor. Kanske därför att den här perioden hade mer intensitet.

Dagen 4 (20 november)
1921 fick Kvinnor fick rösta för första gång i Sverige. Kvinnor hade bara inofficiella konstnärs grupper och aldrig bildade de några föreningar som männen.
Det var intressante att boken var delade i olika tema liksom Vänner, Kärlek och Äktenskap.
Det fick mej att veta lite mer hur det var för kvinnorna i samhället.
På slutet var det flera tavlor som var läckra och inspirerande.
Det var en bra bok, läsningen var angenämt och informerande.

Inga kommentarer: